Alla inlägg under augusti 2008

Av Åsa - 31 augusti 2008 14:30

Här är man alldeles ensam två bent hemma just nu.

Barnen är hos mormor och ska senare på cirkus med henne och moster B.

Själv stannar jag hellre hemma. Var ofta på cirkus som barn så det känns som det räcker!!


Har nu flera timmar att fördriva tills de ska hämtas hem igen.

Ska laga mat,dillfisk och så ska jag svänga runt med dammsugaren i hela huset. Pyssla med marsvinen och så ska jag se till att få slappar tid också.

Blir att läsa och ev se någon film.

Frisk luft ska också se till att fås, lite trädgårdspyssel, eller iallafall ta in några blommor att ha i vasen...


Nu smaskar jag på helg godiset jag glömde bort igår, nötter, men nu är det dags för matlagning...

Av Åsa - 31 augusti 2008 14:10


I morse fyllde jag på hö mm till marsvinen, Pink och kompisen Pigeon som fann varann direkt i våras då de fick samma bur åt och var "som vanligt".


Gick för att hämta morgon grönsaken som idag var morötter.

Då jag kom till Pink och Pigeons bur såg jag den sist nämnda titta med undrande blick på mig och genast undrade jag var Pink var??

Då låg hon på sidan och var död.Kan bara ha varit ca 5 minuter från det jag såg henne vara "som vanligt" till död...


Måste väl ha varit hjärtinfarkt eller hjärnblödning eftersom det gick så ofantligt snabbt.Skönt för henne , om det nu skulle ske att det gick så fort men en annan blir lite chockad.

Vår goa Teklas Pink som numer var en riktig gosgris,pensionär och en otroligt charmig tjej kommer vi att sakna väldigt mycket.


Sov gott Pink...




Av Åsa - 30 augusti 2008 22:08

Barnens lilla hamster -vintervit dvärghamster är visst sorten,

är en underbar personlighet.Har ju aldrig haft hamster och de få erfarenheterna jag hade innan var från guldhamstrar som inte var så snälla.


Men Mollie , som snart blir 2 år har sedan en tid haft en knöl på "undersidan", har läst att det inte är ovanligt att de får det och hon har inte haft några besvär , men nu plötsligt ha den hastigt vuxit och blivit betydligt större vilket medför att hon har lite svårt att ta sig fram bra med ena bakbenet men det går.


Hon har matlust och tar sig fram och är lika snäll och go som alltid men det ser ju inte bra ut alls, inte värdigt eller hur man ska säga...

Kan känna att man borde hjälpa henne "över" men inte kan jag sådant, nej får panik då jag tänker på det,så finns hon kvar i livet nästa vecka får det nog bli ett veterinärsbesök.....


Barnen är vl införstådda i detta, de har ju levt med djur hela sina liv och varit med om att vi fått avliva hundar pga hög ålder och sjukdom och marsvin som dött osv.

Men det är klart de tycker det är sorgligt.


Efter "Mollsan" är det tänkt ( av mig, inte R *skratt* fast sånt bestämmer jag..) att de ska få två vinervita dvärgisar men de verkar inte lätta att hitta!

Vi köpte vår på djuraffär, kanske kan man få tag på dem där men allra helst skulle jag velat köpa av en uppfödare men verkar inte finnas så många som föder upp dem, tyvärr.Inte som jag hittat i allafall.

Av Åsa - 30 augusti 2008 21:56

Här fick det bli tv en stund medan barnen ville spela lite dator.

Nu ligger de dock och somnar nog snart.

Vi har ätit räksmörgås och haft trevligt och R han jobbar. Fast de brukar köpa "ute mat" när de jobbar lördag kväll så det har nog inte gått någon nöd på honom!


Nu ska jag ge marsvinen kvälls mat och så ska jag leta mig ut till kaninen.

Är lite mörkt åt det hållet men det brukar gå bra.Har inte sett till paddan som jag brukade ha sällskap av om kvällarna vid kaninen men det är ju kallare nu så de kanske har bäddat ner sig!


Funderar på hur länge Doris ska få bo ute, dagarna är ju rätt ok men på nätterna kan det bara vara några ynka plusgrader.Vill inte ha henne ute hela året utan bara om sommar halvåret.Är ju inte heller så bra om de ska in om det blir för stor temperatur skillnad åtminstone borde det väl vara så.


Någon som har erfarenhet och åsikt när man ska ta in henne?

Hade funderat på att låta henne bo ute en bit in i nästa månad men det är nätternas svala temperatur som får mig lite vacklande i beslutet ,frusen som jag är !!


Av Åsa - 30 augusti 2008 19:01

Lovis 7 år har nyligen börjat gilla "kameran" hon med, inspirerad av far sin kanske?!

När vi var på skogstur förra helgen ville hon ha deras digitalkamera med, vår gamla och det blev många bilder.

Denna är på vovvarna, Nellie som flåsar Nicke i nacken...

Av Åsa - 30 augusti 2008 18:54

I dag har jag väl mått lite som igår men så har man fått mens också, så ont i magen och huvudet fick jag med.


Dock efter att jag tidigare suckat över att mensen flera gånger kommit på dag 25 och det blev så tätt så kommer den efter det på dag 30 så det kan man ju glädjas åt i allafall !


Av Åsa - 30 augusti 2008 18:31

I den stora buren, som är gjord av en Ikea garderob som ligger ner, bor ju en massa trevliga damer i varierande åldrar.


Sedan en tid tillbaka bor det två skinnysar bland de pälsade damerna och de ser ut att trivas bra. Är inte helt fel att sova bredvid en med päls, gärna lite yvigare modell !!


Bredvid buren brukar det stå en höbal och så rätt som det var en kväll när jag kom in i marsvinsrummet på kvällen så hörde jag små fotsteg och så kommer Hjördis spatserande på golvet och fram till mig.

Jisses tänkte jag har hon hoppat över! Kanten är ju ganska hög.

Satte tillbaka henne och var glad att hon ej gjort sig illa.


Dagen efter så satt hon i höbalen och smaskade!

Nu fattade jag att hon nog såg till att ett plasthus i buren stod efter sidan , upp på den och så över kanten och upp på höbalen, som då var i lagom höjd.Dock hade de hö i buren men tydligen tycker hon väl är kul med en utflykt!

Då kom jag på att jag skulle ställa en liten bur utan galler bredvid buren och höbalen och vips så hade hon senare valt den buren.

Nu pendlar hon mellan burarna som hon vill och jag ser till att en halv höbal finns där som "pall".

Hon verkar trivas bra i stora buren men även uppskatta lugn och ro ibland.

Ser till att lägga mat där också så hon kan äta där i lugn och ro när hon vill.

Nu har detta pågått ca en vecka och ingen av de övriga marsvinen eller hennes skinny kompis Lisa har "hängt med" på hennes lilla äventyr, få se om någon gör det framöver eller så får Hjördis ha detta lilla krypin för sig själv.


Är i allafall roligt med alla små fyrbentas olika personligheter.



Av Åsa - 29 augusti 2008 17:43

Skulle vilja orka blogga lite mer men jag är så trött, men nu kommer det i allafall ett inlägg och kanske nåt mer i kväll...


Har ju under veckan kännt mig som jag skulle bli förkyld och har nog haft lite feber i slutet av veckan med.

I dag fejade jag runt  efter barnen åkt till skolan. Bäddade rent i deras sängar, städade lite i rummen på en gång, tvättade tre maskiner, dammsög nedervåningen, hämtade hö, lagad mat (renskavs gryta) och den var jag snäll och gjorde innan R skulle till jobbet så han fick det i matlådan.

När barnen väl var hemma från skolan så åt vi mat och sedan kännde jag att jag var så slut att jag behövde vila en stund.


Har en visdomstand som krånglar vilket kan vara anledningen till att jag mår kasst eller att jag är ytterst lite förkyld!

Egentligen är det väl inte själva tanden som är problemet utan att den inte är helt framme utan det bildas som en ficka pga det. Kommer det då in en matrest som gottar till sig så blir det en inflammation/ infektion i tandköttet.

Nu har detta hänt oerhört sällan ,tre gånger vid ena tanden och så nu första gången med denna och detta under 20 år...

Nu kan ju "den morska sorten" undra varför jag inte tar bort dem istället och svaret är RÄDSLA !

Har haft snudd på tandläkar skräck men inte numer, bara små nervös, fast att ta bort dessa kräver en operation då de som sagt ej är helt framme och så är det som "grädde på moset",  super krångliga rötter, så här sitter de kvar tills de tvingar mig att ta bort dem !!

Har i allafall en väldigt förstående tandläkare, kvinnlig som är införstådd i hur jag önskar...


Med andra tanden som det varit ömt runt 3 ggr så har det gått tillbaka av sig själv två gånger och en gång fick jag äta antibiotika (kåvepenin).

Nu var det många år sedan men nu började det härom dagen med lite ömt och jag har trott det skulle bli bra själv,men nu börjar jag fundera om det ska behövas medicin för jag har lite feber i dag igen visade det sig.

Men få se i morgon hur det är.


Lite alvedon får det nog bli och kanske en dusch, känns som jag varit på väg mot den hela dagen men inte hamnat där...



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards