Alla inlägg under juni 2009

Av Åsa - 28 juni 2009 21:48

På torsdag ska jag på besök till hudkliniken, blir spännande och bra.

Har ju haft problem med utslag i ansiktet i flera år, dock har de sista året lugnat ner sig.Har haft massor på kinderna tidigare nu är det mer någon enstaka där eller på "nosen".

Två "lokala" doktorer har trott det varit perioral dermatit respektive rosacea.Av den första fick jag då tetralysal medicin och det hjälpte väl något men den mådde jag inte så bra av så jag åt någon månad men ofta får man äta den längre tid har jag läst.

Av den andre fick jag salva att smörja med och kanske hjälpte den men hade man duttat på den på 10 utslag så de började försvinna hade ju 10 nya letat sig fram, så det blev aldrig helt bra.

Gav sedan upp med den med och struntade i att forska mer i dessa utslag.

De har som sagt sedan blivit bättre men nu undrar min reumatolog vad det är för utslag, om de kan vara sle utslag, eftersom hon misstänker den sjukdomen eller vad? Hur som helst så ska det blir skönt att en expert får titta och som jag kan berätta hur jag sett ut tidigare osv och få veta vad det är och hur man om möjligt håller dem borta så gott det går....


Annars äter jag nu plaquenil medicinen och duroferon-järntabletter.

När vi tog massor av prover relaterat till mitt låga hb så upptäcktes det att jag ev kan bli hjälpt av duroferon så nu får vi se.Nya prover ska tas i början av augusti igen.

Av Åsa - 28 juni 2009 17:24

Vår äldsta hane är Trippel är en blandis kille(tre färgad) som vi tog hand om för flera år sedan.Hans kompis hade dött och de tyckte han verkade ensam och hade inte för avsikt att skaffa fler marsvin, men han var så välkommen hit.

En trevlig herre som efter sommaren blir 6 år.Dock märker man att han tunnar ur och är tröttare.Äter bra men man märker att han blivit äldre, vår goa Trippel.


Äldsta honan vi har nu är JumJums Bratz eller Malin(virvlar i pälsen) som vi kallar henne , hon blir 6år i augusti.Är pigg för sin ålder men man märker även där att hon är tröttare.Dessutom när hon ligger och vilar så rör hon ofta inte "en fena" fast man prassar och för väsen, så antingen hör hon sämre eller bryr sig bara inte förrens hon ser kompisarna röra på sig och inser att de är mat pågång då sätter hon fart!


Vi hoppas vi får ha dessa båda kvar ett tag till, de är så underbara personligheter.

Av Åsa - 28 juni 2009 17:06

Här var det länge sedan man skrev några rader, men jag kikar så gott som dagligen in på er andras bloggar, men har det inte blivit nåt skrivet....


Midsommar firades här med släkten och det blev trevligt även det regnade på fm så kikade solen fram senare på dagen. Dock blev det till att äta inomhus.


Jag har ju semester, en vecka kvar nu, dagarna pinnar på och barnen har tennisskola två dagar i veckan på olika tider det är1,5 timme per gång.

De tycker det är så roligt.

Kommande veckan ska Linnea som är 11 år och en kompis gå på keramik kurs.Blir måndag-fredag på förmiddagarna.

Annars badar de massor i vår pool, marsvin får vara ute och lufta sig och så grillar vi ofta!

I går grillade vi lax,familjens grill favorit men i dag blir det kyckling.

Själv pysslar jag endel inne och är mest ute kvällstid och på förmiddagar.

Blir mest ut med marsvin, hänga tvätt/plocka ner tvätt och sådant.

Jag ska ju undvika sol och solkräm använder jag bara när jag verkligen behöver, annars försöker jag hålla mig inne mestadels.


Idag har jag skurat och fejat endel i marsvins rummet, tar bort vår pax garderobs burskåp, har bara bott två marsvin i det senaste tiden och nu tog jag in en 120x60 galler bur så fick "gosssarna" ta den.

Vi har 25 kelisar nu, aveln är ju sedan ganska länge "lagd på is" och i nuläget känns det mest som det kan bli någon kel kull längre fram. Då vi har för avsikt att behålla de små som förhoppningsvis föds.




Av Åsa - 17 juni 2009 08:52

Snart midsommar och man hoppas ju på bra eller iallafall uppehållsväder, igår såg det enligt SMHI ut att bli fint här , idag har de helgarderat sig med sol,moln och regn....


Hade tänkt att gå till lokala hembygsgården i början av midsommaraftonens eftermiddag, för dans runt stången osv. Jag dansar absolut inte, men barnen tycker det kan vara kul så få se hur vi gör, vädret får avgöra!


R tar sig hemåt idag, en dag tidigare än ordinarie planen.Vilket innebär att han bör vara hemma sent i kväll/natt.

Tycker jag är bra så han hinner pusta ut en dag innan det är midsommar.


I dag blir det lite pyssel med marsvinen men annars inget bestämt.

Lite av "göra vad man vill dag".Fint väder så man får passa på att vara ute också.Dock ska ju jag undvika sol och jag är inte så förtjust i att smörja mig med solkräm.Har inte använt mig av det något i år utan är mest i skuggan och undviker att vara ute när solen är som "värst".Men kanske blir det solhatt och kräm idag!!!

Av Åsa - 16 juni 2009 16:07

Har frågat min reumatolog dr vid två tillfällen om jag skulle kunna få upp mitt blodvärde-Hb-genom järntabletter, men enligt henne hade jag bra järnmättnad och det skulle inte hjälpa mig.

Nu ringde en sköterska därifrån med bud från Dr att hon skriver ut Duroferon åt mig som jag ska ta. Berättade att senast för en vecka sedan då jag var dit sa Dr  att det inte skulle hjälpa mig osv.

Men sköterskan visste bara att jag skulle ta duroferon......

Är ju ok att sköterskorna ringer men nackdelen är att ´man ofta har motfrågor till doktorn och de får "hänga" obesvarade.

Men jag får väl äta duroferon och det vore ju toppen om det skulle hjälpa mig såklart.

Orkade inte nämna att lungorna fortfarande krånglar, de är bättre iallafall....

Av Åsa - 16 juni 2009 09:40

Lovisa är idag på resa med fritids, hemilg resa med både inne och ute vistelse.

Solen skiner och det är härligt även om det inte är någon värme, utan kallt i luften.

Linnea ska till en kompis senare under fm och själv blir det rengöring av marsvinsburar och handla mera till midsommar som "står på tapeten".


Kaninen Doris som bor i ute bur på ben ska idag få komma till sin stora utebur, hundgården.Där får hon vara under dagen och sedan till sin bur igen till kvällen.Synd bara att det är för kallt för marsvinen att vara ute.



Av Åsa - 15 juni 2009 16:40

I dag har det varit uppehålls väder mesta tiden men naturligtvis måste det regna lite med!!

Vi har varit och fikat hos mina föräldrar och sedan var det en tur till matbutik för att börja inhandlingen till midsommar, har en lååååång lista och betade väl av nästan hälften idag och så får det resterande handlas i morgon eller på onsdag.Sedan får man hoppas man inte glömt nåt så man måste "jaga" nåt i sista minuten!!


Har känt mig mer frusen idag än vanligt, hoppade över plaquenil tabletten idag, kombinationen den och den andra tycks göra mig så inibomben trött och det står jag inte ut med.

Men i morgon får jag väl ta nya tag med tabletterna, tänkte jag snart skulle kunna sluta med den jag tillfälligt tar på kvällarna men än är inte lungorna ok så någon dag till sen så ska jag väl kunna ta plaquenilen varje dag som jag ska göra.Fast man blir trött av den med såhär i början.


Nu ska vi väl försöka fixa någon middags mat. Tur man har barn,när jag inte mår bra så har jag noll matlust och skulle kunna leva på nästan inget!!

Har man barn måste man ju göra mat och försöka äta, för äter man inte mår man ju knappast bättre heller. Men det är tråkigt att inte känna sig sugen på någon sorts mat alls...

Av Åsa - 13 juni 2009 18:23

Barnen hade ju skolavslutning i onsdags och jag var med på Lovisas och R på Linneas.

När Lovisa och jag kom hem tyckte jag att jag kunde få ta någon bild ute på henne väldigt snart suckade hon att jag skulle snabba på för det var kallt om benen. Hon pratar när denna bild tas!

Men rätt hade hon det var kyligt och inget mysigt avslutningsväder.

Sedan blir det en egen bild på skorna hon är såå nöjd med.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards