Alla inlägg under mars 2009

Av Åsa - 31 mars 2009 14:39

Förkylningen är inte alls bättre idag. Har sovit största delen av förmiddagen men sedan varit vaken i allafall.Täppt i näsan, nyser, snyter mig,lite feber och huvudvärk.Så trött och orkeslös.


Har nu ringt jobbet och meddelat att jag blir hemma i morgon.Ibland måste man kapitulera, men ingen höjdare med karensdag och så vill man ju jobba...

Nu hoppas jag på att en dag till ska göra "susen" så jag kan jobba torsdag och fredag.

Av Åsa - 30 mars 2009 18:45

I dag var det så  äntligen reumatolog besök dags.Önskar dock att jag varit mer i form, utan förkylningen, som gjorde att jag inte orkade riktigt vara så frågvis som jag kanske tänkte mig!

Nåja, startade morgonen med två alvedon då jag kännde mig totalmosig och hade 37.7 i temp.


Bilkörning ca 8 mil och så visade det sig att den doktorn jag skulle träffat var sjuk så jag fick en annan istället. Hon var dock också överläkare och verkade kunnig och helt ok,dock med ett annat modersmål från början vilket gjorde att jag inte alltid riktigt hörde vad hon sa utan fick ibland fråga om.


Hon frågade en del och jag fick berätta,provsvar och mina symtom tyder på en reumatologisk systemsjukdom, vilket det i sin tur finns flera av.

Den hon funderar på i första hand är SLE , vilket ju jag tillsammans med min "husdoktor" också haft funderingar kring.Dock är det ofta svårt och tar tid att komma fram till exakt diagnos, då många liknar varann.

Så utredningen fortsätter, fick ta fler prover idag och ska ta endel igen om ca en månad. Jag ska börja äta en medicin som heter plaquenil, hon funderade även på kortison men vi avvaktar lite och  det tycker jag känns bra. Hon pratade också om remiss till hud och ev att de tar en hudbiopsi, alltså en liten bit hud för att se om jag har tecken där på SLE.

Sedan ska jag till dem igen i juni eller en telefonkontakt,mig spelar det ingen roll!


Jag har bla lågt hb och tydligen lite "konstig" blodbild vilket tyder på tex SLE.Hade jag orkat så hade jag frågat mer om exakta värden, men orkade inte alls. Får fråga mer om sånt nästa gång.

Hon berättade också att jag har pga av detta en ökad infektionskänslighet och ska ta det lugnt när jag drabbas och får jag problem tex med lungorna igen som i höstas så måste jag höra av mig till dem, eller får hög feber.

När man har/misstänker denna typ av sjukdom så blir man ofta sämre av att vara i solen så hon rekomenderade mig att vara försiktig och om möjligt undvika sol.


Skönt att ha varit dit och hon hoppas att medicinen jag ska ta förhoppningsvis gör lederna bättre och att jag kan bli piggare.

Det skulle ju vara bra.


Hade tidigare planerat att besöka affärer i storastaden när jag ändå var där men orkade inte utan blev hemfärd och ett snabbstopp på lidl butiken.Där inköptes främst grönsaker och frukt åt marsvinen.Blev äpplen, morötter, vitkål, gurka och sallad. Så nu klarar de sig några dagar.


Sov några timmar efter hemkosten och är glad att jag har ledig dag i morgon så förkylningen hinner bli bättre innan det är dags att jobba onsdag-fredag.





Av Åsa - 29 mars 2009 20:14

Blev lite exclusiva näsdukar *skratt*.Med aloevera och ska enligt förpackningen vara extra skonsam mot näsan.

Ingen aning om det stämmer, tycker inte själv jag märker någon större skillnad men vem vet kanske näsan gör det!!

Av Åsa - 29 mars 2009 20:12

Handla mer förkylnings saker idag.

Fruktjuice är ju nyttigt, halstabletter bra att ha och så eftersom flaskan med hälsokost medlet är slut blev det brustabletter denna gång.

Av Åsa - 29 mars 2009 20:03

Efter en natts orolig sömn, vaknat flera gånger troligen beroende på torr hals och täppt nos så kom jag i väg till jobbet som planerat.

Hade "önskat" en någorlunda lugn dag med tanke på mitt "tillstånd" och jag blev hörd! Visst pinnade det på med små arbetsuppgifter men jag hann däremellan fixa med olika pappersjobb med på kontoret och ner till arkivt så det kändes bra.Dock var det ju skönt att få dra sig hemåt.


Handlade endel och så hämtade jag barnen som samlat ihop sig hos moster B, även min trevliga kusin vitamin A hade varit där en stund vilket uppskattades av barnen som ser upp till henne. Linnea, som är rödtonad i håret upptäckte till sin glädje att A också hade liknande kulör.

Väl hemma måste man ju som mor laga mat men sedan har jag talat i telefon med min mamma, slappat och så akut ner till moster B igen då Linnea glömt skolböcker där.

Nu ska barnen nattas, de tittar på film i Lovisas rum. Jag ska kurera mig och se på tv en liten stund sedan blir det sängen.Är trött och i morgon ska man ju upp tidigt igen, är ju måndag och skola för barnen...


Av Åsa - 28 mars 2009 19:15

Fy för att vara täppt i näsan samtidigt som det envisas att rinna en massa ur den också.Tung i huvudet och känner mig vissen.

Hade ju varit så skönt om man varit ledig i morgon men icke och inte vill man ju sjukskriva sig heller så gärna precis.

Har pytte lite feber så det är mest nos regionen som är problemet.

Vill sova för natten NU men då vet jag av erfarenhet att jag troligen vaknar väldigt tidigt så jag ska försöka "hålla ut" en timme till.

Under den ska jag duscha och sedan lägga fram kläder osv till morgondagen då jag börjar jobba 07.00,ska ställa om klockan också, en timme framåt.

Hoppas nu jag iallafall är lite bättre i morgon och att det blir skapligt lugnt på jobbet så man kan hinna med endel pappersjobb som ska göras.Kunde passa bra att få gjort med täppt nos!!


Av Åsa - 28 mars 2009 13:49

Så här så packningen ut när Lovisa i dag åkte till sin mormor&morfar för att sova där i natt.

Pippi väska för kläder,alfons för gosdjur och så kudde och stora gos hästen fick åka i en pappkasse.

Först skulle hon till kyrkan och sjunga med sin barnkör.

Mormor och en del andra släktingar skulle dit och lyssna.

Själv blev jag kvar hemma med "snoriga näsan" annars hade jag gärna velat vara med och lyssna, de sjunger så fint och akustiken i kyrkan är ju så härlig.


Av Åsa - 28 mars 2009 13:41

Vakade med ond hals och snorig näsa, får snyta mig ofta men hoppas att det värsta ska ha gått över tills i morgon då jag ska jobba.

Dricker te och tar det sista ur hälsokostflaskan...


Ska ta det lugnt,sova och slappa mest hela dagen, även om jag tänkt mig helt andra saker idag.Men det är bara att utgå från dagsformen och inse att man lär ta hand om sig själv och inte gör en massa annat!!

Ska se på någon film, äta resterna av gårdagens hemgjorda pizza och så kom det bullar från mamma.Fruktsallad blir det nog med.


Ute snöade det på fm men nu har det utbytts mot regn...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6 7 8
9
10 11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards