Direktlänk till inlägg 10 september 2008

Luskamma blött hår funkar bra !

Av Åsa - 10 september 2008 18:41

Som tillägg till nedanstående information så hoppas jag vi är många som uppmärksammar detta och lägg gärna ut det på era bloggar med.

Om alla luskammade mer regelbundet och inte när det börjar klia, för det gör inte alls det på alla så skulle vi ju hinna på att stoppa lössens framfart fortare än som det tyvärr ofta är nu, att de bara går runt , runt på dagis avdelningar, skolklasser osv.


Själv har vi använt nedanstående luskam och bara den, sista gången barnen hade löss, inget medel. Funkade hur bra som helst. Det viktiga är att kamma noga en gång per dag under 10-14 dagar.

Även om man använder lusmedel så måste man använda luskam också och dessutom upprepa lusmedlet en gång till.


Jag kommer inte att använda lusmedel om vi får löss i familjen någon mer gång, luktar ju hiskeligt illa också, det får bli kamning med Nitfree som tar både ägg, löss och gnetter, utan att lukta illa.

Den kammen funkar kanon i blött hår, så efter de/jag tvättat håret borstar jag igenom det med en vanlig borste först och sedan kammen.


Själv luskammar jag barnen/mig regelbundet en gång i veckan för att det är trevligare att veta att de är lusfria och att jag annars hellre hittar några få än som en arbetskamrat gjorde i somras runt 30-40 stycken i sin dotters långa hår....

 
 
Jerry

Jerry

10 september 2008 20:22

Jag vet inte om jag bor i en fredad zon med lusgränser där de inte trivs, men vi har ALDRIG haft problem med detta när det gäller våra barn. Känns märkligt när man läser i media om detta...

http://jerbaz.wordpress.com

 
Åsa

Åsa

10 september 2008 20:28

Så skönt att ni sluppit dessa otrevliga kryp, Jerry.
Här i krokarna tycker jag de är "på tapeten" under hela skolåret, ur trist.

När det går runt, runt i klasserna uppmanar fröken att alla ska luskamma en viss helg för att få stopp på det men oftast visar det sig när fröken sedan frågar att bara typ hälften av barnen blivit kammade, barn är ju ärliga när de blir tillfrågade.
Så tråkigt!

http://klackebo.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 28 april 2011 09:51


  Underbart med våren, solen och värmen. Härlig årstid! Ledig några dagar och då blir det att ägna endel tid åt trädgården. Lite längre fram blir det mer att rikta in sig på vår altan som började byggas förra året men ska göras klart (saknar "st...

Av Åsa - 3 april 2011 22:44

Var till min dr förra veckan och nu har jag trappat ut kortisonet. Har känt mig enormt mycket tröttare sista dagarna och det kan ju vara just att kortisonet nu är borta, men bara att kämpa på och det kanske blir bättre.   Mina vita blodkroppar ...

Av Åsa - 22 mars 2011 22:02

Nyss hemkommen från jobbet.Är så tacksam för att jag har ett arbete som jag trivs med och har så härliga arbetskamrater.Finns ju många som inte trivs med det arbete de har eller med arbetskamraterna och det måste vara väldigt jobbigt. Nu smaskar ja...

Av Åsa - 12 mars 2011 17:21


   Tänk vad åren går fort.Idag fyller yngsta dottern 10år.Så här ska vi äta tacogratäng som födelsedagsbarnet önskat och sedan ska vi snaska på lördagsgodis och kika på melodifestivalen. I år har jag ingen riktig favorit (än) men kanske får under k...

Av Åsa - 11 mars 2011 09:12

Min mage mår till och från inte så bra men nu har det varit ihållande och har mest haft ont i magen sista veckorna.Äter omeprazol varje dag och försöker peta i mig sådant som ska passa magen i matväg men går "sådär". En av största orsakerna till be...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards