Direktlänk till inlägg 15 oktober 2007

Socker/godis beroende är gott men allt annat än nyttigt !!

Av Åsa - 15 oktober 2007 09:58

Socker beroende kan nog mina nära och kära intyga att jag åtminstone varit.R skulle säga att jag nog är det nu med...Eller i allafall inte helt botad ...


Har alltid haft godis som min "last". När jag var yngre kunde jag äta något varje dag. Sedan barnen kom försöker jag hålla mig till helgerna men får väl erkänna att det oftast blivit en-två dagar med nåt snask även under vardagarna.Så med andra ord två ev tre dagar på en vecka utan godis.


Har väl ofta själv tyckt att det är ju den "last" jag har. Röker/snusar inte, dricker nästan aldrig alkohol,dricker inte kaffe, spelar inte om pengar osv.

Så någon "last" har jag nog tycket jag ska få ha...


Jag har alltid varit en smal person och går inte lätt upp i vikt så ur den aspekten så kan jag proppa i mig det mesta. Men nyttigt är det ju inte ändå!


Sista månaderna har jag bara köpt en liten godis påse till helgen men så där 10 bitar i. Gillar också kolorna på bilden (trots att jag mest älskar lakrits och ibland en chokladbit) och de har ju i allafall mindre socker halt än motsvarande produkter. En sådan påse kan jag dela upp på två tillfällen. Tex fredag och lördag.

Sedan kan det bli tex lite chips eller ostbågar (med låg fetthalt).

Eller nötter.

I veckorna syndar jag ibland med något litet men totalt har jag ätit mindre med godis senaste veckorna.


Denna helg har jag inte ätit godis alls mer än lite chips. Vid tvn har jag i stället för att snaska suttit och letat bland recept och planerat mat framöver.Måste liksom ha nåt att göra. Förr stickade jag med det var ju 100 år sedan och med min stela fingar skulle det inte funka.


Åt godis senast i tisdags och ska försöka hålla mig tills på fredag då jag tänkt unna mig något lite extra! Fantiserar om både lakrits och en stoor chokladkaka...Få se vad det blir i slutänden...


Sedan ska jag verkligen försöka hålla mig till en lägre nivå på godis fronten.

Men risk för återfall är nog stor men helt vill man ju inte vara utan godis...


Föröker intala mig själv när jag passerar godis hyllorna att "Fy vad äckligt, jag tror jag spyyyr"- funkar skapligt (inte alltid..). Man får tänka på allt socker och onyttigheter som är i....


Kaffebröd äter vi väldigt sällan. Är urdålig på att att ta mig för att baka.

Här har vi nog inte ätit kaffe bröd på två veckor. Annars blir det kanske en gång per vecka och om man vet man ska få besök.

Kan ju bero på att jag inte dricker kaffe och sällan fikar. Tror i allafall att om jag var kaffe beroende skulle jag ju vilja ha något till...


Är ju många som har kamp mot sockret och det är allt annat än lätt....


Man måste ju kunna unna sig sådant som är gott här i livet med bara man kunde konsten att hålla det på en rimlig nivå....






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 28 april 2011 09:51


  Underbart med våren, solen och värmen. Härlig årstid! Ledig några dagar och då blir det att ägna endel tid åt trädgården. Lite längre fram blir det mer att rikta in sig på vår altan som började byggas förra året men ska göras klart (saknar "st...

Av Åsa - 3 april 2011 22:44

Var till min dr förra veckan och nu har jag trappat ut kortisonet. Har känt mig enormt mycket tröttare sista dagarna och det kan ju vara just att kortisonet nu är borta, men bara att kämpa på och det kanske blir bättre.   Mina vita blodkroppar ...

Av Åsa - 22 mars 2011 22:02

Nyss hemkommen från jobbet.Är så tacksam för att jag har ett arbete som jag trivs med och har så härliga arbetskamrater.Finns ju många som inte trivs med det arbete de har eller med arbetskamraterna och det måste vara väldigt jobbigt. Nu smaskar ja...

Av Åsa - 12 mars 2011 17:21


   Tänk vad åren går fort.Idag fyller yngsta dottern 10år.Så här ska vi äta tacogratäng som födelsedagsbarnet önskat och sedan ska vi snaska på lördagsgodis och kika på melodifestivalen. I år har jag ingen riktig favorit (än) men kanske får under k...

Av Åsa - 11 mars 2011 09:12

Min mage mår till och från inte så bra men nu har det varit ihållande och har mest haft ont i magen sista veckorna.Äter omeprazol varje dag och försöker peta i mig sådant som ska passa magen i matväg men går "sådär". En av största orsakerna till be...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards