Direktlänk till inlägg 8 februari 2008

Funderingar över bla vågar...

Av Åsa - 8 februari 2008 16:15

Jobba gick bra i dag med men nu är jag bra trött och lite huvudvärk.

Var ingen panik i dag heller men finns hur mycket som helst att göra, men jag försöker ta lite i taget!


Även i dag blev det endel med nutrition och lite diskussioner på min avdelning, men det är bra tycker jag. Så vi alla är "med på tåget" så att säga. Att de förstår vikten av varför vi gör detta (vägning, mätning, BMI uträkning osv med de boende).


Idag kikade vi lite på vad olika saker innehåller för antalet kalorier och undrade varför det överlag är lågkalori drycker ( de har i skåpen på avdelningen) som juice, måltidsdrycker när de flesta äldre mår bra av fler kalorier? Någon lågkalori sort kunde man ju ha men inte så gott som alla.

Men kanske de kan beställa annat från "köket".


Vi kom även att diskutera detta att väga de boende. Det finns en personvåg som man sitter på som en stol typ men det funkar inte för alla, hur väger man dem? Vissa är stela osv vilket gör att det nästan är omöjligt med en korrekt vikt.

Vi kom fram till att det bästa måste vara en våg, större modell på golvet där man kan köra upp rullstolen. Hos veterinärer har de ju sådana golvmodeller för hundar tex.

Då skulle man ju vid ett tillfälle kunna väga rullstolen för att sedan dra bort den vikten när den boende sedan vägs i rullstolen.

Undra om det kan finnas någon sådan våg modell där man kan köra upp en rullstol?!

Vi får väl forska i det, sedan är den väl i såfall dyr men skulle ju vara enormt praktiskt särskilt för den boende...



 
 
Ingen bild

Helén

8 februari 2008 17:30

Visst är det ett bekymmer det där med att väga. Har dock svårt att se att vi skulle få köpa in en så dyr våg... tyvärr!!

Vad gäller lågkaloridrycker, det diskuterades på utbildningen i höstas och bestämdes att det inte skulle tas hem så mycket sånt, så de kan visst beställa annat från köket. Har de ens frågat??

 
Ingen bild

Åsa

8 februari 2008 18:08

De får nog beställa annat från köket, de som har beställt tar nog det de brukart ha av gammal vana...

Våg priset är nog ett bekymmer, men endel sa personalen kan de inte väga, de kan inte sitta på vågen då de är så stela osv.
Svårt också för vissa vrider sig och vill av den, andra kär ner en fot coh det är svårt att få till en rätt vikt.
Men jag bad dem framföra sina önskemål iallafall och vi ssk kan ju lyfta det för masen.
Ska man väga regelbundet så ska man ju ha en våg som man kan väga dem på....
Viktigt att det blir rätt också om man sedan ska väga dem oftare för att se om de går upp eller ner i vikt.
Men jag tror inte heller vi får någon annan våg, tyvärr.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 28 april 2011 09:51


  Underbart med våren, solen och värmen. Härlig årstid! Ledig några dagar och då blir det att ägna endel tid åt trädgården. Lite längre fram blir det mer att rikta in sig på vår altan som började byggas förra året men ska göras klart (saknar "st...

Av Åsa - 3 april 2011 22:44

Var till min dr förra veckan och nu har jag trappat ut kortisonet. Har känt mig enormt mycket tröttare sista dagarna och det kan ju vara just att kortisonet nu är borta, men bara att kämpa på och det kanske blir bättre.   Mina vita blodkroppar ...

Av Åsa - 22 mars 2011 22:02

Nyss hemkommen från jobbet.Är så tacksam för att jag har ett arbete som jag trivs med och har så härliga arbetskamrater.Finns ju många som inte trivs med det arbete de har eller med arbetskamraterna och det måste vara väldigt jobbigt. Nu smaskar ja...

Av Åsa - 12 mars 2011 17:21


   Tänk vad åren går fort.Idag fyller yngsta dottern 10år.Så här ska vi äta tacogratäng som födelsedagsbarnet önskat och sedan ska vi snaska på lördagsgodis och kika på melodifestivalen. I år har jag ingen riktig favorit (än) men kanske får under k...

Av Åsa - 11 mars 2011 09:12

Min mage mår till och från inte så bra men nu har det varit ihållande och har mest haft ont i magen sista veckorna.Äter omeprazol varje dag och försöker peta i mig sådant som ska passa magen i matväg men går "sådär". En av största orsakerna till be...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards