Direktlänk till inlägg 13 mars 2008

Funderingar om sommarens ledighet...

Av Åsa - 13 mars 2008 18:24

Jag har sökt ledigt jätte länge i sommar, från skolavslutning till några dagar efter de börjat skolan igen.

Jag har nämligen ganska många föräldrarpenningsdagar kvar att ta ut och detta är sista sommaren de går att använda.Lovisa blir 8 år i mars-09.

Vilket innebär att dagarna måste tas ut innan nästa sommar.


Jag hade tänkt ta ut några extra veckor förra sommaren men då blev jag ju sjukskriven så de dagarna blev ju så att säga kvar.


Min chef blev väl inte jublande glad över min önskan om att vara ledig så länge och har sagt att jag får ledigt men helst önskar hon att jag kan tänka om lite och korta av ledigheten med att jobba någon vecka längre alternativt börja jobba lite tidigare än tänkt. Dock är ju inte så många andra lediga då så det ser jag inte riktigt vitsen med.


Ser man på vår verksamhet och hur de övriga sökt ledigt så ser det "sämst ut" andra delen av sommaren.

Jag har enligt "ordningen" min egentliga semester första delen av sommaren.


Jag hade tänkt ta några semester veckor först ,så man har lite mer pengar under sommaren och sedan föräldrarpenning.

Nu är ju kruxet, att man max får ta tre sammanhängande ledigheter med FP dagar. Utöver det är det upp till arbetsgivaren.

Det gör att ska jag kunna ta ledigt på höstlov och jullov så måste sommarens fp dagar vara i en följd under sommaren.


OM jag ska föröka gå in och jobba två veckor under andra delen av sommaren måste jag istället ta fp först sedan jobba två veckor och så semester 3 veckor....


Hur ska jag göra?! Vad skulle du ha gjort ?!

Visst vore det kanon att vara ledig hela långa sommaren, vilken lyx!

Men samtidigt så borde man väl kanske tänka på sina arbetskamrater(o Chefen) och det kanske vore bättre om jag kunde jobba i allafall 2v under sommaren...

Det får jag isåfall göra då R har semester men han har väl i allfall 4v så jobbar jag två så har vi ju två ihop,vi har ännu inget särskilt inplanerat heller på vad vi ska göra under sommaren.





 
 
Ewa

Ewa

13 mars 2008 19:49

Om du har riktigt bra kontakt med arbetskamraterna och vet att de brukar ställa upp, så tycker jag att du kan korta semestern för deras skull. Personligen skulle jag inte ta hänsyn till vad chefen anser, särskilt som det finns en särskild anledning till att du inte arbetar heltid. Eller tycker du att chefen har ställt upp för dig?

http://fundringar

 
Ingen bild

Åsa

13 mars 2008 20:23

Jag har bra kontakt med mina arbetskamrater men när det gäller att "ställa upp" så är de lite olika...
Chefen har varit relativt lyhörd på hur vi ska lägga upp mina arbetstider men det har ju å andra sidan varit i samråd med FK.
Sedan vet man ju inte ännu hur det ser ut på vikariefronten till sommaren.
Dock har vi hört att en tjej frågat om att kunna ta lite turer i sommar men där chefen har sagt att det inte behövs...
Ska fråga den aktuella tjejen när jag ser henne men det är inte helt osannolikt att det kan vara sant, fast jag hoppas verkligen att chefen inte sagt så.Vi behöver ju verkligen vikarier.

 
Helén

Helén

13 mars 2008 20:31

Nu är ju jag en av dessa arbetskamrater, men jag tycker att du ska vara ledig! Det här är sista sommaren du kan vara föräldraledig och i höst börjar Lovisa skolan, och då är det ju inte lika lätt att ta ut FP under skolåret - då är ju ändå inte hon hemma!
Jag tror du kommer att ångra dig om du inte ser till att ta ut alla dina dagar innan de försvinner, och när ska du annars ta ut dem?? Det är ju inte så många lov kvar att fördela dem på sen.

http://vardagsliv.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 28 april 2011 09:51


  Underbart med våren, solen och värmen. Härlig årstid! Ledig några dagar och då blir det att ägna endel tid åt trädgården. Lite längre fram blir det mer att rikta in sig på vår altan som började byggas förra året men ska göras klart (saknar "st...

Av Åsa - 3 april 2011 22:44

Var till min dr förra veckan och nu har jag trappat ut kortisonet. Har känt mig enormt mycket tröttare sista dagarna och det kan ju vara just att kortisonet nu är borta, men bara att kämpa på och det kanske blir bättre.   Mina vita blodkroppar ...

Av Åsa - 22 mars 2011 22:02

Nyss hemkommen från jobbet.Är så tacksam för att jag har ett arbete som jag trivs med och har så härliga arbetskamrater.Finns ju många som inte trivs med det arbete de har eller med arbetskamraterna och det måste vara väldigt jobbigt. Nu smaskar ja...

Av Åsa - 12 mars 2011 17:21


   Tänk vad åren går fort.Idag fyller yngsta dottern 10år.Så här ska vi äta tacogratäng som födelsedagsbarnet önskat och sedan ska vi snaska på lördagsgodis och kika på melodifestivalen. I år har jag ingen riktig favorit (än) men kanske får under k...

Av Åsa - 11 mars 2011 09:12

Min mage mår till och från inte så bra men nu har det varit ihållande och har mest haft ont i magen sista veckorna.Äter omeprazol varje dag och försöker peta i mig sådant som ska passa magen i matväg men går "sådär". En av största orsakerna till be...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards