Alla inlägg under januari 2008

Av Åsa - 6 januari 2008 19:44

Blev inte mycket till städning, men vad gör det är ju en dag i morgon också..

Endel tomtar har packats ner i en av "jul lådorna" i allafall men så mycket mer blev det inte.

Barnen började leka med sina barbie dockor efter att ha plockat bort de flesta av sina tomtar och själv fick jag telefon.

Var moster B som rinde så vi pratade ett tag och innan det ringde mamma.


Sedan var det dags att kika på sammandraget av "Stockholm Horse Show" tror jag det heter.

Vi såg det mesta då det gick i december men är så roligt att se igen.

Av Åsa - 6 januari 2008 16:05

R ville gärna ha efterätt i dag så på hemväg från jobbet köpte han med sig blå bär och marsan sås.

Så jag gjorde smulpaj med blåbär . Mmm så gott det är.

Snabbt och enkelt gjort med.


Smuldeg

100g margarin

2-3 msk socker

1,5 dl havregryn

1,5 dl vetemjöl


Smält fettet i en kastrull, men jag använder flytande margarin så då går det bra att användas direkt från flaskan.


Blanda ingredienserna till smuldegen i en skål.


Lägg blåbären (ca 0.5 liter) i en ugnssäker form.Strö över 0,5 dl socker och 1msk potatismjöl.

Fördela sedan smuldegen över blåbären.Grädda i 225 grader i ca 15-20 minuter.


Vi brukar dock till oss fyra ha lite mindre med blåbär men gör ändå samma mängd smuldeg för det är så gott!



Av Åsa - 6 januari 2008 13:34

Här har det ännu inte blivit något städande utan vi har varit ute någon timme i stället.

Var skönare ute än vad det såg ut att vara faktiskt.


Men nu ville barnen spela data spel en stund så det fick de göra.

Själv sitter jag framför andra datorn en liten stund sedan ska jag börja städa lite på övervåningen. Mest plocka ner julsaker!


Av Åsa - 6 januari 2008 10:47

Letade recept på lax pyttipanna, finns färdig att köpa som är ok men skulle vilja prova "egna" recept och hitta nåt bra.

Finns massor av olika men denna fastnade jag för så den ska vi prova.

Hittade den på www.fiskbilen.se  De tycks ha många bra recept så dit återkommer jag säkert flera gånger.


Laxpyttipanna 4 port


Ingredienser

600 g laxfilé eller rödingfilé
4 st stora potatisar
1 st rödlök
1 st liten fänkål
2 st morötter
2.5 dl matlagningsgrädde
50 g ansjovis
Smör eller margarin
1 st knippe dill


Skala och tärna potatis, fänkål, morötter och rödlök. Råstek rotfrukterna, tillsätt matlagningsgrädde och ansjovis. Koka upp.

Skär laxen i tärningar och stek i smör eller margarin. Blanda försiktigt i rotfrukterna. Strö över lite finklippt dill.





Av Åsa - 6 januari 2008 10:24

I dag är planen att få bort endel julsaker. Främst prydnads saker men inte alla. Några får bli kvar.

Men barnens rum vill jag gärna göra helt jul fria.Få se om jag får med dem på det...Lovisas rum ska vi städa i dag så det kunde ju passa bra.


Sedan har vi en massa tvätt så det lär bli till att köra några maskiner också.


Av Åsa - 6 januari 2008 10:19

I går började jag på en ny matlista för kommande vecka . Inte helt klar men nästan. Hoppas kunna göra för en vecka till. Vore ju toppen om man kunde planera för vad man ska äta två veckor i taget. Sedan kan man ju byta dagar för just en viss maträtt men att man i allafall har rätter att välja på och inte ska behöva rusa till affären och fundera...


I dag blir det mat som går fort och kräver minimal arbets insats.

Kyckling pytti panna, fryst och färdig.Bland de färdig köpta är ju kyckling nyttig , är nyckelhåls märkt också. Dessutom innehåller den grönsaker vilket vi gillar.Man kan även till sätta mer morots bitar osv om man vill.


Av Åsa - 6 januari 2008 09:20

Så vaknade man vid 08.30 efter en god natts sömn.

Vi har verkligen lagt oss till med att sova länge barnen och jag nu under lovet.

Men från och med i morgon (skolan börjar på onsdag) så ska jag ställa klockan på ringning så vi kommer upp runt 07.30 i allafall.

När skolan börjar måste de upp ca 6.45


Ute snöar det, är grått och trist men inte så kallt "bara" -3 grader.

Dock ser det inte så inbjudande ut att vistas ute mer än nödvändigt.

Av Åsa - 5 januari 2008 23:48

Nu funkar vår e post igen, äntligen!!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards