Direktlänk till inlägg 11 juli 2008

Award

Av Åsa - 11 juli 2008 10:31

Jag har fått denna blogg award av Helen men också av BeaTris tidigare, men då glömde jag helt att "lägga in den " här (sorry BeaTris).


Tack båda två.

Tydligen ska man ge denna utmärkelse vidare till 7 bloggar (eller så får man väl välja antalet själv!) man tycker är bra, det var ju inte det enklaste.

Men Helen och BeaTris , som annars varit självklara, de besöker jag ofta, ofta.

Men detta var svårt då flera av mina blogg vänner fått den redan, så de som ej har den av mina blogg vänner (länkarna) är väl värd den, det är alla bloggar jag besöker så gott som dagligen och jag tycker mycket om.

Så om du vill så ta med dig awarden till din blogg.

Kram Åsa



 
 
Ingen bild

Katten

11 juli 2008 14:45

Hejsan. Googlade på marsvin och hamnade på din sida. Köpte två marsvin (honor)för ett halvår sedan men tyvärr dog det ena plötsligt i våras. Då köpte vi en ny hona från djuraffären. Den sista tiden tyckte vi dock att vår äldre hona börjat bli lite tjock och så upptäckte vi att den nya "honan" var en han... Idag när jag kom hem på lunchen så hade vår "gamla" hona nedkommit med två stycken supersöta bebisar. Tyvärr dödfödda. :-( Tror du att vi har gjort något fel? Vi visste ju inte att hon var dräktig tills kanske en vecka sedan? Hur kunde man kolla om honan är "öppen" ? Jag har läst om men förstod inte hur det menades. Inte för att det nu spelar någon roll, hon är ju inte dräktig längre... :-(

 
Ingen bild

Åsa

11 juli 2008 15:11

Det händer att de får dödfödda bebisar så det är inte alls säkert att ni gjort något fel.
Men visst underlättar det om man vet att de är dräktiga då kan man undvika att ta upp dem så ofta. Tar man upp dem mer mot slutet är det viktigt att stödja magen lite.
Om de är öppna kan man känna längst bak.
Om man följer ryggraden tills den slutar och känner under den kan man känna en kant åt var sida. De är de som glider isär, öppnar sig när det börjar bli dags för bebbarna att komma.

Tråkigt iallafall att babbarna inte överlevde men hoppas nu att honan iallafall klarar sig och får må bra.

 
Ingen bild

Katten

11 juli 2008 15:29

Tack för att du svarade. Jag känner mig så himla ledsen. För att inte tala om hur ledesn "lillmatte" kommer att bli när hon kommer hem. Hon blev jätteglad när vi upptäckte hur det stod till. Jag vet att iallafall den ena bebisen levde igår för jag kände hur den rörde sig i magen. Hur kan de dö så där bara? Tänkte att det kanske var c-vitaminbrist kanske, eller att hon hade problem under förlossningen, hon är nämligen två år och har inte fått ungar tidigare, läste ju att bäckenet "växer" ihop om de inte får ungar före ett års ålder. Känner mig besviken på djuraffären, nog borde väl de ha sett skillnad på en hona och hane. Nu gör då jag det iallafall. Tänk om det händer honan något nu efter forlossningen, som jag förstår kan de bli sjuka och dö.

 
Ingen bild

Åsa

11 juli 2008 18:52

Mycket kan ju hända under tiden i magen eller på väg ut.De kan också dö när de kommit ut om honan inte tar bort fosterhinnorna ganska snart.
Att hon var två år spelar inte så stor roll om hon var i god kondition.
Att bäcket ska stelna vid ett års ålder är något som är helt fel.Stämmer inte.
Däremot hävdar endel uppfödare att de om de är lite äldre och första gångs mammor kan vara sämre på att ta hand om sina bebisar.
Vet inte om det stämmer.
Har själv haft honor som varit blivit dräktiga vid 1,5 års ålder och det har gått hur bra som helst.
C--vitaminbrist var det säkert inte om ni ger dem grönsaker dagligen som vitkål osv.
Nu på sommaren är ju gräs , maskros blad osv toppen att ge.
Djuraffärer borde ju se skillnad men tyvärr hör man då och då om att de sett fel.tyvärr

Ibland kan honan bli dålig efter förlossningen om det inte gått bra. Men det ni kan göra är att se till att hon får mat hon gillar och får ta det lugnt.

 
Ingen bild

Katten

14 juli 2008 11:22

Helgen har gått bra och hon verkar må hur bra som helst, brösten stinna, verkar vara mjölk där. Men det försvinner väl så småning om.
Vi hann ju inte ta bort hanen innan bebisarna kom (trodde inte att det var så nära förestående) så jag vet inte hur det ska gå, tänkte kolla upp om man kan kastrera honom. De trivs ju annars så bra ihop.
Jag förstår ju att det inte är så bra om hon blir dräktig på en gång men nu blev det så här. Vi skulle ju inte ens ha en hane...
Nåväl, vi håller tummarna och hoppas på det bästa.
Och så har vi lärt oss att inte lita blint på vad de säger på djuraffären... ;-)
Tack för alla dina svar.
Trevlig sommar!

 
Ingen bild

Åsa

15 juli 2008 18:35

Då blir det kasnke bebisar igen om ca 68-71 dagar.Så ta om inte annat ut hanen omen månad eller så.
Det går att kastrera hanar så det kan ju vara en bra lösning.
Trevlig sommar hoppas jag du också får.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 28 april 2011 09:51


  Underbart med våren, solen och värmen. Härlig årstid! Ledig några dagar och då blir det att ägna endel tid åt trädgården. Lite längre fram blir det mer att rikta in sig på vår altan som började byggas förra året men ska göras klart (saknar "st...

Av Åsa - 3 april 2011 22:44

Var till min dr förra veckan och nu har jag trappat ut kortisonet. Har känt mig enormt mycket tröttare sista dagarna och det kan ju vara just att kortisonet nu är borta, men bara att kämpa på och det kanske blir bättre.   Mina vita blodkroppar ...

Av Åsa - 22 mars 2011 22:02

Nyss hemkommen från jobbet.Är så tacksam för att jag har ett arbete som jag trivs med och har så härliga arbetskamrater.Finns ju många som inte trivs med det arbete de har eller med arbetskamraterna och det måste vara väldigt jobbigt. Nu smaskar ja...

Av Åsa - 12 mars 2011 17:21


   Tänk vad åren går fort.Idag fyller yngsta dottern 10år.Så här ska vi äta tacogratäng som födelsedagsbarnet önskat och sedan ska vi snaska på lördagsgodis och kika på melodifestivalen. I år har jag ingen riktig favorit (än) men kanske får under k...

Av Åsa - 11 mars 2011 09:12

Min mage mår till och från inte så bra men nu har det varit ihållande och har mest haft ont i magen sista veckorna.Äter omeprazol varje dag och försöker peta i mig sådant som ska passa magen i matväg men går "sådär". En av största orsakerna till be...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15
16
17 18 19 20
21
22
23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards