Alla inlägg under februari 2008

Av Åsa - 8 februari 2008 16:29

Linnea och R är i väg och ska fixa bindningar till hennes längdskidor.

Det är friluftsdag med skidåkning på onsdag.


Sedan ska de köpa med sig pizza hem och så hoppas jag magen ska tycka en bit är ok.

Är bättre inte lika svidigt men inte bra.

Får kanske bli en kur med omeprazol som jag fick förslag på.


Så är jag godis sugen och fredag är det men på vad är jag sugen??

Måste fundera men något åt choklad hållet kanske.

Jag är nog hungrig för skulle jag ha affären här så skulle det nog kunna slinka ner både chips, polly karameller, en chokladbit med russin och nötter ,hallonremmar, fruktkolor .....

Av Åsa - 8 februari 2008 16:15

Jobba gick bra i dag med men nu är jag bra trött och lite huvudvärk.

Var ingen panik i dag heller men finns hur mycket som helst att göra, men jag försöker ta lite i taget!


Även i dag blev det endel med nutrition och lite diskussioner på min avdelning, men det är bra tycker jag. Så vi alla är "med på tåget" så att säga. Att de förstår vikten av varför vi gör detta (vägning, mätning, BMI uträkning osv med de boende).


Idag kikade vi lite på vad olika saker innehåller för antalet kalorier och undrade varför det överlag är lågkalori drycker ( de har i skåpen på avdelningen) som juice, måltidsdrycker när de flesta äldre mår bra av fler kalorier? Någon lågkalori sort kunde man ju ha men inte så gott som alla.

Men kanske de kan beställa annat från "köket".


Vi kom även att diskutera detta att väga de boende. Det finns en personvåg som man sitter på som en stol typ men det funkar inte för alla, hur väger man dem? Vissa är stela osv vilket gör att det nästan är omöjligt med en korrekt vikt.

Vi kom fram till att det bästa måste vara en våg, större modell på golvet där man kan köra upp rullstolen. Hos veterinärer har de ju sådana golvmodeller för hundar tex.

Då skulle man ju vid ett tillfälle kunna väga rullstolen för att sedan dra bort den vikten när den boende sedan vägs i rullstolen.

Undra om det kan finnas någon sådan våg modell där man kan köra upp en rullstol?!

Vi får väl forska i det, sedan är den väl i såfall dyr men skulle ju vara enormt praktiskt särskilt för den boende...



Av Åsa - 8 februari 2008 08:10

Barnen är i skolan, R sover, är ledig i dag och själv ska jag snart till jobbet.

I dag arbetar jag mellan 9-14.30

I matlådan har jag stekt potatis och korv vilket inte känns det minsta lockande pga min ömma, svidande mage.

Vet inte vad jag ska satsa på till lunch. Kanske kan någon soppa vara bättre!?  Nåt behöver man ju i allafall äta...


Av Åsa - 8 februari 2008 08:04

Har petat i mig lite frukost och snart ska jag gå in till marsvins rummet.

I går kväll fick de morötter och pellets/havre/vatten/hö på fyllt.

Nu på morgonen blir det vitkål och hö.

Här får de små fyrbenta grönsaker två gånger per dag.

Än är det tyst där inne men så snart man börjar närma sig deras rum så börjar de pipa och vet vad som vankas *skratt*.

De är ju så underbara och jag är glad att vi har ett ledigt rum som de kan ha.Är så skönt att ha dem inne tycker jag och man kan mysa i sköna morgon rocken där med....

Av Åsa - 8 februari 2008 08:01

I dag är jag så öm i magen. Är väl nåt magkatarrs liknande. Har haft så här flera gånger. Svider i magen och man är öm om man känner "utanpå".

Inte alls skönt. Kännde redan i går på em /kväll att de började på att göra ont och i dag är det ordentligt!

Får hoppas det blir bättre under dagen.



Av Åsa - 8 februari 2008 08:00

Av mannens fotande i går med vattendroppar mm blev inte en enda bild godkänd av honom , fast jag tyckte flera var bra.

Så han "kastade" allihop...


Av Åsa - 7 februari 2008 20:55

Barnen sover och jag ska ta och gå ner och se vad "gubben " gör!

Skulle kunna satsa en hundring på att han sitter vid datorn och antingen lägger in foton och justerar/fixar med dessa eller läser på någon foto sida...


Snacka om att intresset växt. För ett år sedan tog R väldigt få kort och inte alltid med någon särskilt åtanke på bakgrund osv.


Nu tar han promenader/bilturer osv för att hitta fina objekt att fota, kikar på hur ljust/mörkt det är ute och vilken inställning på kameran som kan funka. Ibland kan det typ vara 2-3 bilder av 200 som duger enligt honom...

Snacka om att ha blivit "kräsen" *skratt*.

Sedan ska bilderna redigeras osv.


Händer underliga saker hemma också !

Idag höll han på i diskhon i köket, underligt, tills det visade sig att det var fotografering på gång av vatten droppar i luften och när de "ramlade ner" i en placerad bunke...


Sedan kom han och frågade om vi hade någon spotlight, efter lite funderande kom han på att Lovisas skrivbordslampa kunde duga. Vad ska du med den till undrade jag??

Men det handlade visst om att prova med annat ljus, om det nu var vid vatten dropparna eller vår minikruka med små påskliljor i ...


Sedan pinnade han upp på övervåningen och in vid duschen ,tänkte att karln skulle göra sig ren o fin men icke, var fotande av vatten droppar från duschen....


Man får sig ett gott skratt ibland, men han är sån, går in för sina intressen!


Kanske kan det bli någon bild av dagens fotande att lägga ut här....

Av Åsa - 7 februari 2008 20:37

Blev ingen dusch före middagen utan R och jag hjälptes åt med maten. Sedan åkte han i väg en stund till sina fiskar och jag satte på en avslappnings skiva. Så under 30 minuter låg jag där på sängen och lyssnade och höll nästan på att somna.


Sedan in i en varm dusch och nu är jag uppvärmd och halv pigg.


Även om jag var ganska på byltat med kläder blev jag ändå mer frusen under avslappningen så nästa gång ska jag nog ligga i "min sovsäck".

Har fått en underbar sak av min kära mor. Ett sov täcke kan man säga eller sovsäck som har rutigt fint tyg utan på och innan höljet är av fin ull. Varmt, mjukt och gosigt.

Finns en drag kedja på sidan så man kan även göra så den blir som en pläd/täcke.

Inte alls tokigt för en frusen person.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards